Logo small

Informacje ogólne dotyczące katalogowania stron internetowych


SEO

Seo to optymalizacja strony internetowej, z maksymalną widocznością w wyszukiwarkach w Internecie. Aby uzyskać najlepsze wyniki, cele muszą być zdefiniowane na początku projektu do wdrożenia strategii. Każdy specjalista w dziedzinie "SEO" ma swoje techniki i metody, jednak etapy są mniej więcej takie same:

Optymalizacja

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. Search engine optimization – SEO) – to proces przygotowawczy zmierzający do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych. Proces pozycjonowania jest elementem szeroko pojętego marketingu internetowego. Pozycjonowanie bazuje na znanych elementach działania algorytmu wyszukiwarek, ciągłym poznawaniu nowych algorytmów oraz weryfikowaniu już istniejacych.

W polskiej nomenklaturze branżowej dominuje rozróżnienie między pozycjonowaniem (ang. off-page) a optymalizacją stron (ang. on-page), choć często wyrażenia te mogą być używane zamiennie. Pierwszy z terminów odnosi się do działań prowadzonych poza docelową witryną (np. Link building), zaś optymalizacja w takim kontekście oznacza działania prowadzone bezpośrednio na stronie internetowej (wpływające na jej budowę, treść i strukturę).

Pojęcia związane z SEO:

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie jest to procedura pozyskiwania odnośników z serwisów zewnętrznych, mająca na celu podniesienie na jak najwyższą pozycję pozycjonowaną stronę. W wynikach wyszukiwarek na daną frazę najwyżej znajdują się strony, których zawartość merytoryczna może być niższa niż zawartość stron znajdujących się na odleglejszych pozycjach. Dzieje się tak dlatego, że algorytm, na podstawie którego google kataloguje strony internetowe nie jest doskonały. Opiera się w głównej mierze na trzech rzeczach: kodzie źródłowym strony internetowej, ilości linków prowadzących do strony oraz na ilości unikalnych odwiedzin strony. Wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwarki ma również nazwa domeny oraz jej wiek, im nazwa bardziej odpowiada szukanej frazie tym lepiej. Starsze domeny są wyżej cenione w wyszukiwarki. Proces pozycjonowanie polega w głównej mierze na zdobywaniu wartościowych linków prowadzących do naszej strony. Najlepszym wyznacznikiem jakości strony jest jej wskaźnik PageRank (PR). Im jest on wyższy tym lepiej. Najważniejszym elementem pozycjonowania stron internetowych jest ich odpowiednia optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. Wyszukiwarki do indeksowania stron wykorzystują roboty, które to przemierzają internet od linku do linku w poszukiwaniu jeszcze niezindeksowanej strony. Istnieją dwa sposoby na znalezienie nowej strony przez wyszukiwarkę. Można dodać link strony na innej stronie internetowej cieszącej się częstymi wizytami robotów lub można dodać wpis do wyszukiwarki manualnie poprzez np interfejs Google. Pierwszy sposób jest skuteczniejszy, trwa krócej i jest lepiej traktowany przez Google. Jest to proces drogi i długotrwały ale przynoszący w przyszłości wymierne korzyści. Warto również zwrócić uwagę na kwestie dozwolonych metod pozycjonowania. Google dosyć szybko wychwytuje wszelkie nieautoryzowane sposoby pozycjonowanie i albo nakłada na stronę filtry albo banuje daną domenę. Pozycjonowanie stron internetowych składa się z bardzo wielu niuansów, wynikających z tego, że nikt dokładnie nie wie jak zbudowany jest algorytm Google rządzący wynikami wyszukiwarki. Metodą prób i błędów odkryto wiele technik pozwalających pozycjonować strony, ale co pewien czas algorytm ewoluuje i zabawa zaczyna się od początku. Jednakże Istnieje bardzo wiele narzędzi wspomagających pracę pozycjonera, najważniejsze z nich to narzędzia, które samo Google udostępnia webmasterom.

Szczególną rolę w procesie pozycjonowania stron odgrywają media społecznościowe takie jak Google+, Facebook, Twitter. Są one zazwyczaj zintegrowane z daną stroną internetową.

PageRank lub PR

PageRank jest to ranking stron internetowych wykorzystywany przez wyszukiwarki Google, w celu obiektywnego zmierzenia znaczenia owych stron. Obecnie PageRank jest tylko jednym spośród wielu innych wskaźników obecnych w algorytmie oceniającym stron interne w wynikach wyszukiwania Google. PageRank interpretuje każdy link do strony jako konstruktywne wotum zaufania do niej.

Dofollow i nofollow

To atrybuty nadawane linkom. Stanowią one cenną informację dla robotów przeszukujących strony internetowe (wysyłanych przez wyszukiwarki internetowe) o tym jak mają postąpić z danym linkiem. W przypadku, gdy dany link ma charakter dofollow, wówczas roboty internetowe napotkawszy taki link przekazują mu cześć wartości strony, na której ów link się znajduje. W ten sposób, jeśli jest to link do twojej strony, umieszczony na innej stronie, otrzymujesz cześć wartości PageRank tej strony. W zależności od wartości polecającej strony, wzrasta pozycję twojej strony w rankingach. Jeśli dana strona używa atrybutu nofollow, nie zostanie przekazazna żadna wartość linkowanej strony.